Een Hollands meisje in Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Angela Tabak - WaarBenJij.nu Een Hollands meisje in Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Angela Tabak - WaarBenJij.nu

Een Hollands meisje in Taiwan

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Angela

23 Maart 2007 | Taiwan, Taipei

Ni hao!

Wo jiao An Qi. We shi Hulan ren. Wo ar shi yi shui.

Neee niet in paniek raken, het vervolg van dit bericht zal gewoon in het Nederlands zijn. Dit zijn enkele van de eerste zinnetjes die ik geleerd heb tijdens mijn eerste lessen Mandarijn. Vertaling: Ik heet Angela. Ik kom uit Nederland. Ik ben 21 jaar.

Ik weet dat ik me niet aan mijn belofte heb gehouden om mijn site wat vaker te updaten, maar de tijd vliegt gewoon! Ik ben hier alweer 5 weken, en het is net of ik constant in een soort rollercoaster zit. Ik ben inmiddels al wel behoorlijk gesettled hier in Taipei. De lessen zijn in volle gang en kom nu eindelijk een beetje in een ritme. De vakken die ik gekozen heb vind ik tot nu toe erg interessant. Ik volg vakken als Asian Business Environment, Chinese Business in Global Perspective, Confucianism and Leadership, en Taiwan and International Relations. And last but not least Mandarijn! Allemaal gericht op zaken doen in Azie dus. Ik denk dat ik mijn lessen Mandarijn nog wel het leukste vind; het tempo ligt hoog en ik pik het best snel op. Ik kan al kleine gseprekjes voeren en boodschapjes doen lukt ook al aardig! Verder ligt de werkdruk hier aan Chengchi iets lager dan in Rotterdam. Ik heb wel iets meer les, maar het niveau in Nederland ligt hoger. Op zich ben ik daar wel blij mee, want op die manier kan ik me goed focusen op het leren van mandarijn en ik heb natuurlijk meer tijd om de “culturele aspecten” van Taipei beter te leren kennen;).

Het leven in de dorm wordt ook steeds aangenamer. Toen ik er net inkwam maakte ik me wel een beetje zorgen over de manier van leven hier, maar het valt uiteindelijk reuze mee. Ondanks dat de douches en de WCs niet altijd even schoon zijn, en er geen keuken is, heb ik het hier prima naar mijn zin. Misschien dat het feit dat mijn kamergenootje nog steeds niet gearriveerd is daarin ook een grote rol speelt;). Ik heb als enige geen kamergenootje en de rest van de meiden zijn allemaal behoorlijk jaloers op me. We zitten met alle exchange meiden op dezelfde verdieping en dat is heel gezellig. Iedereen heeft altijd wel haar deur open en we wippen vaak ff bij elkaar langs. Ook is het makkelijk met afspreken; zoals eten, uitgaan etc.
Soms is het wel lastig dat er geen keuken aanwezig is; ik moet elke dag erop uitgaan om te ontbijten/lunchen/dineren. In het begin vond ik het allemaal wel makkelijk en spannend; ik ben niet echt een keukenprinses dus vond het wel een prima idee om elke avond voor 1 a 2 eurootjes lekker te eten! Ik moet nu eerlijk bekennen dat het me af en toe wel tegen staat; alle studenten hier gaan massaal om 6/7 uur eten wat een hoop drukte veroorzaakt (lees: je kan over de hoofden lopen in de straatjes rondom de Uni) en het eten is niet altijd om naar huis te schrijven. De ene keer eet ik echt iets verschrikkelijks, de andere keer onwijs lekker. En als ik de noodles of rijst ff zat ben, zijn er genoeg pasta-tentjes en andere quasi Westerse restaurantjes in de buurt. En dan is er altijd nog de 7-11! Dat is een soort klein supermarktje die 24 per dag open is. Ze verkopen er van alles, incl warme maaltijden en snackjes, en ze warmen alles voor je op. Wij zijn er vaak te vinden voor een late-night dumpling (lekker zijn ze he, Emster) sessie na het uitgaan.

Ik ben er achter gekomen dat er nog vrij veel Westelingen hier rondlopen. Het zijn vaak gewoon expats (mensen die voor hun bedrijf in Tapei werken) en Engelse leraren. Vooral het aantal Engelse leraren wat je hier tegenkomt is enorm. Het is hier echt een walhalla voor Britse, Amerikaanse en Canadese (jonge) mensen die niet weten wat ze met hun leven aanmoeten, dus gaan ze maar Engelse les geven in Taiwan.
En iedereen is hier onwijs aan het netwerken. Leer er een kennen en je hebt er gelijk een “nieuwe familie” bij! Zo heb ik James (MBA student aan Chengchi) leren kennen. James had ons aan het begin van de exchange gemaild met het aanbod dat hij ons wel wat leuke dingetjes in Taipei wilde laten zien, mochten we ons vervelen. Ik had teruggemaild en we maakten een afspraak om wat leuks te doen in Taipei. Dus toen ik James voor het eerst zag op de afgesproken plek zag ik een kale man van 45 staan. Ik dacht “Nee, waar ben ik aan begonnen?!”, maar wat heb ik een leuke middag beleefd! Btw, niet gelijk het raarste ervan denken, hij valt niet op het vrouwelijk geslacht;). Hij nam me mee naar “Wofengbu Fashion District”, wat een onvoortselbaar groot soort openlucht markt is vol met kleding/schoenen/tassenwinkeltjes! Een dames-walhalla dus!! Na wat drankjes gedronken te hebben bij Bear Square, de gay district van Taipei, hadden de andere zich erbij gevoegd om wat te eten op James z’n dakterras, wat helemaal sub-tropisch is ingericht. James wordt de “CEO” (Chief Entertainment Officer) genoemd omdat hij in de student council van MBA zit, en diegene is die alle feestjes en activiteiten organiseert. Hij heeft bijv geregeld dat we onze Welcome Party mochten houden in de Bliss Bar, waarvan de eigenaar Barry is, een Amsterdammer! Het was even of we weer in Nederland waren! Verder kent James zo goed als elke Westerse persoon in Taipei en alle leuke hotspots, dus wanneer we ons vervelen bellen we altijd James op!:)

Na 5 weken in Taipei kan ik niet anders zeggen dan dat het een geweldige stad is en dat ik het er enorm naar mijn zin heb! Om even een wat beter beeld te geven van hoe mijn leven er hier uitziet en het eea wat korter te houden, heb ik hieronder een rijtje bulltetpoints ingevoegd:

• Spreek zo nu en dan nog met mijn buddies af, en dan nemen ze me mee naar een speciaal restaurant, of we gaan iets cultureels doen. Zo ben ik een paar weken geleden met mijn buddie naar Lungshan Temple geweest, wat een boeddhistische tempel is. Ik heb aan alle rituelen meegedaan (zie foto) en het was echt een onwijs interessante beleving!
• Ik heb een laptop gekocht! Eindelijk!! David, een MBA student uit Panama van Chinese afkomst (spreekt dus goed Mandarijn), is met me meegegaan en heeft voor me onderhandeld, wat hier echt een must is. Was erg grappig om te zien hoe dat allemaal in zijn werk gaat!
• We gaan elke dinsdagavond (ik heb hier vaak ’s avonds les) na de les wat met z’n allen een biertje drinken op “the patio”, wat een soort overdekt buitenplaatsje is op de Universiteit met stoelen en tafels. Altijd erg gezellig, voora omdat de Taiwanezen zelf er ook vaak zitten.
• Ik ben naar het lantaren festival geweest in Ping Shi, een bergdorpje ongv 2 uur buiten Taipei. Tijdens dit festival zijn er duizenden Taiwanezen die al hun wensen voor het nieuwe jaar op een lantaarn schrijven en het dan de lucht inblazen met vuur. Prachtig om te zien, hoe honderden lantaarns de lucht ingaan!
• Hier in Taipei hebben alle clubs wel 1x in de week Ladies Night (soms wel 2x!), wat betekent gratis entree voor de dames en vaak ok all you can drink! Jullie begrijpen dat wij daar erg fan van zijn geworden! Gisteren ben ik bijvoorbeeld naar Carnegie’s geweest (een bar waar veel Westerlingen komen) waar het gratis entree en hele avond gratis champagne voor de dames was! Was erg gezellig!;)
• Ben vorige week naar 1 van de beste dumpling restaurants van Tapei geweest, samen met Sky and Yimin, twee Taiwanese meisjes die vorig jaar in Rotterdam hebben gestudeerd en waarvan ik de buddy was. Het was erg leuk om ze weer te zien, vooral in Taipei!

Natuurlijk bestaat mijn dag hier ook vooral uit het mezelf verbazen over de Taiwanezen en hun “rariteiten” (in mijn ogen). Hieronder een beeld van de dingen die ik bestempel als “cultuurverschillen”:

• Taiwanese meisjes die om 12 uur ‘s nachts een doorzichtig plastic zakje met warme noodles met tofu naar binnen zitten te slurpen (inclusief lawaai) terwijl ze in de tv ruimte keihard een Chinese soap zitten te kijken.
• ‘s Avonds thuis komen bij de dorm en daar tientallen stelletjes zien die giechelen en in elkaars oor fluisteren (jongens zijn namelijk verboden in de meisjes dorm). Geen gezoen!
• Taiwanezen slapen veel, en op elke denkbare plek moglijk: in de bieb, op een bankje, in de bus, in de boekenwinkel, in de Starbucks/McDonalds. Overal slapende mensen!
• Yes the rumour is true: Chinezen/Taiwanazen spugen, gorgelen en boeren en public. Erg prettig, vooral als je net lekker een broodje aan het eten bent, of je zit in de les, en de persoon naast je laat ineens een vette boer!
• Taiwanezen zijn gek op nieuwe dingen. Open een nieuw restaurant en binnen de kortste keren staat er een gigantische wachtrij voor de deur. Maakt niet uit of het eten walgelijk is, ze staan massaal in de rij, en ze vinden het nog geeneens erg ook!
• WC papier mag je hier niet doorspoelen. Niet doorspoelen? Waar moet je het dan laten? Juist, in een soort open prullenbakje naast de WC. Ik kan je vertellen dat het niet echt onwijs fris is, in het begin had ik ook de grootste moeite om naar de W te gaan en het prullenbakje onder ogen te moeten komen.
• Afgelopen zondag was er een toelatingstest voor een masterprogramma aan de National Chengchi University, en het was een drukte van belang! Ik begreep van mijn buddy dat ze maar 20 plaatsen weggaven en er waren bijna 800 mensen op afgekomen! Bussen vol. Hier in Taiwan is het normaal dat de ouders dan meegaan naar zo’n toelatingstest en dan voor de deur gaan zitten bidden voor hun kind. Was erg bizar om honderden ouders te zien bidden!

Nou mensen, volgende keer zal ik de lijst vast wel weer kunnen aanvullen met wat nieuwe “rariteiten.” Ik ga zo langzamerhand een einde maken aan dit bericht; ga zo naar bed want morgen vroeg staat het vliegtuig naar Hong Kong op mij te wachten! Samen met Alexandra (Fr) en G (USA) gaan we een lang weekend Hong Kong onveilig maken! Nou is het toevallig net zo dat H&M haar eerste Aziatische vestiging heeft geopend........in Hong Kong! Met de nieuwe Madonna collectie! Aangezien het shoppen in Taipei me onwijs tegenvalt (allemaal maatjes XS en extreme mode), snak ik naar een H&M!! Ohja Robert, ik zal een mooi Madonna rokje voor je kopen hoor;)
Verder staat op de planning een trip naar Japan, volgende week vrijdag al! Samen met 4 meiden, Alexandra (Fr), Anabelle (Fr), Gertje (NL), en G (USA) gaan we 11 dagen een rondreis door Japan maken! We hebben die week spring break, dus een mooie gelegenheid om Japan te ontdekken! In mijn volgende bericht zal ik jullie uitgrebreid vertellen over deze reis!
Verder komen ook mijn ouders op bezoek, de derde week van april! Daar kijk ik ook erg naar uit, kan ik ze laten zien hoe ik hier leef etc!

Ohja, en voor diegenen die me een kaartje of iets dergelijks willen sturen (hint: mijn verjaardag is 8 mei), hier mijn adres:

Angela Tabak
Office of International Programs
College of Commerce, 7F
64 Chih-Nan Road, Sec. 2
Wenshan, Taipei 116
Taiwan R.O.C.
Tel: +886921425454


Zaijian! (Doei!)

  • 22 Maart 2007 - 21:49

    Jin Yi Fang :

    Ni Hao! ni hao ma? Tade zhong wen shi hen hao! wode graduation today shi hen hao! hihi tja, nooit echt in t chinees leren zeggen hoe mn afstuderen ging maar goed dus! yeah!! :) blij blij blij!! maar ben nu dus student af... raar!! Mail je snel meer! xx Yvonne

  • 22 Maart 2007 - 22:12

    Sieds:

    Hey Angela,

    Klinkt hardstikke leuk allemaal wat je mee maakt. Het is trouwens er shi yi, hihi. Als je zo door gaat kunnen we met elkaar in het Chinees babbelen in de toekomst.

    Zeker super lekker weer daarzo....

    Nou ben iig benieuwd naar wat je verder allemaal doet.

    gr,

    Sieds

  • 22 Maart 2007 - 23:22

    Robert:

    Wat leuk weer allemaal. Ik wil ook ijs met groene bonen! Leuke mensen die Taiwanezen. Neem er eentje voor me mee. Of anders wil ik een Harajuku girl uit Japan. En je weet het hè. Geen Madonna, geen huisgenoot. x miss you

  • 23 Maart 2007 - 08:59

    Sepopo:

    Heeey ans zoo leuk om weer wat van je te lezen!!!!!

    ik ben blij dat je t zo naar je zin hebt en echt impressive dat je al boodschappen kan doen in het mandarijn!!

    heeeel veeeel plezier in HK! is echt een prima shop stad..

    hier in rotterdam ist grijs en tentame tijd.. yeah..

    take care X

  • 23 Maart 2007 - 11:17

    Lerna:

    Hey lieverd ik mis je heel erg
    probeer je te bellen steeds maar lukt niet :(
    veel liefs

  • 23 Maart 2007 - 13:30

    Alexandra:

    An Qiiiiiiii!
    Heb je lekker een nieuwe gay-vriend aan de haak geslagen, hè! Relaxed :)
    En een temporarily substitutional Alexandra om mee te chillen! Miss you!

    Wat leuk dan je ouders komen man, had je me niet meer vertelt laatst. Ik wou dat ik ook even bij je langs kon komen.
    Sowieso, super dat je lekker naar hong kong en japan gaat.
    Misschien vind jij het ook wel gaaf om in Kowloon naar de night market te gaan. is een hele lange smalle straat met hoge zeilen kramen. Daar moet je letten op al-le hello kitty spullen, jij krijgt water in je mond!!!

    HEEELLLL VVVEEEELLLL PLEZIER!!!!!

    KIsses & Wo aie ni!
    Alex

  • 04 April 2007 - 14:17

    Daph:

    Hey meis..Leuk om iedere keer zo te lezen wat je meemaakt :-D..het gaat je daar wel goed af zo te lezen! Zit je al helemaal in hun cultuur?
    We hebben trouwens een nieuwe trainer gevonden voor het laatste beetje :D..tim gaat het overnemen..en op de vrijdag gewoon herman! Altijd leuk ;-)

    onze updates kan je helaas nog steeds niet op de site lezen...zal er even vaart achter zetten ;-) is wel zo leuk hé!

    Meis k lees snel meer van je!

    Kus Daph

  • 16 April 2007 - 16:34

    Kirsten:

    Hey Ang, wat leuk om je verhalen te lezen! Zo te horen is het daar superleuk! En heb je het prima naar je zin!!!

    Op Leo gaat het goed, met D1 in ieder geval wel, we staan nu 4de, dus de doelstelling top 3 kan nog gehaald worden! Met D2 iets minder geloof ik, want volgens mij staan ze nog niet veilig voor degradatie. Ikzelf ben op het moment erg druk met afstuderen. Kheb vandaag mijn laatste hoofdstukken van de scriptie ingeleverd, dus binnen een maandje ben ik wel klaar denk ik! Heb nog steeds plannen om voordat ik ga werken nog op reis te gaan naar China en als ik zo jouw verhalen hoor krijg ik steeds meer zin! Hoe lang blijf je daar eigenlijk?

    Nou we horen wel weer van je en veel plezier met je ouders!

    Groetjes,
    Kirsten

  • 17 April 2007 - 08:51

    Marian:

    Hoi Angela,
    Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!! Zijn Jan en Ivy al gearriveerd?Als het goed is komen ze deze week,toch? Doe hen de hartelijke groeten ook van mijn ouders en Serrah, Lizzy en Roselyn! Nou, dag lieverd, dikke kus van Marian

  • 21 April 2007 - 21:31

    Lynn Van Leusden:

    Hallo Angela. Wat leuk om te lezen over jouw belevenissen! En geweldig dat je het zo naar je zin hebt. Ik wil je moeder vandaag ook feliciteren met haar verjaardag. Ik hoop dat je ouders een fantastische reis beleven en ben heel benieuwd naar hun verhalen.Wat maak jij veel mee, Angela. Het leven daar is zo anders dan hier. Fascinerend! Nog heel veel plezier en tot over een paar maanden. Groetjes en felicitaties ook aan je ouders, als je dit op tijd leest.een "hug"van Lynn

  • 22 April 2007 - 08:59

    Robert En Ella:

    Hoi Angela, Op deze speciale dag even een berichtje aan jou en je ouders. We lezen nog steeds vol aandacht en plezier! Fijne verjaardag voor je moeder, Ivy, met zijn allen veel plezier en genieen gaat wel zo te zien. Liefs en een dikke kus van ons voor jullie. Dag.

  • 23 April 2007 - 16:48

    Sayida:

    Ansieee! I miss you :) X

  • 23 April 2007 - 17:36

    Emma:

    Lieverd! Tijd voor een nieuwe update - je mede-JC Cheyenners zitten met smacht te wachten! :D
    Love you - ALWAYS!!! Hele hele dikke kus & knuf!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Taiwan, Taipei

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 April 2007

Leve de Koningin!

23 Maart 2007

Een Hollands meisje in Taiwan

21 Februari 2007

Laatste dagen Thailand, eerste dagen Taiwan!

06 Februari 2007

I heart Thailand!
Angela

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 49251

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: